Sosiale medier, personvern og opphavsrett

Det er midten av nittitallet, jeg venter utålmodig i det lyden av modemet kobler seg opp. Jeg åpner Mirc og går på «min kanal». Her inne er det folk jeg kjenner, så her kan samtalen flyte. Vel, det at jeg kjente de som var der inne er vel å overdrive, for alle som brukte irc kunne gjemme seg bak nick (eller egendefinerte brukernavn). Og det å definere det som en samtale er vel også kanskje litt feil, siden alt foregikk via tastetrykk. Men det føltes som min gjeng, og en samtale med bekjente. IRC var mitt første møte med sosiale medier.

vintage-social-networking1
Sosiale medier da og nå

Definisjonen på sosiale medier, eller “So-Me”, er elektroniske medier som er åpen for interaksjon mellom to eller flere mennesker. Den dag i dag er det vel få som ikke er på sosiale medier, enten det er på facebook, twitter eller andre steder (se illustrasjon). Man kan stille seg spørsmål ved om ikke betegnelsen “Sosiale medier” begynner å bli litt «gammeldags»? Siden web 2.0 (et begrep som ble popularisert i 2004) er det få steder på internett man ikke har mulighet til interaksjon. Selv aviser og bedrifter bruker sosiale medier flittig. De driver ikke lengre kun med enveiskommunikasjon med sine lesere eller kunder, men å være aktiv i sosiale medier har blitt en sentralt del av bruker-kontakten for nesten alle typer organisasjoner.

At jeg skal klare å diskutere personvern og opphavsrett i et essay på 600 ord, er like usannsynlig som at du har lest igjennom alle punktene på facebook sine brukervilkår og personvernspolicy. Når man lager en bruker på sosiale medier så inngår man en «kontrakt» med firmaet bak mediet du benytter deg av, men det er veldig få som faktisk setter seg inn i hva disse avtaleverkene inneholder. En grei tanke å ha i bakhodet når man lager en bruker på sosiale medier er at dersom du ikke betaler for det, er det du som er produktet som selges. Om du legger ut et noe på So-Me, så mister du kontrollen over hvor det havner, selv om du kun deler det med “venner” så er det i praksis tilgjengelig for allmennheten. På IRC kunne jeg prate i private lukkede kanaler, mens de nyere sosiale mediene har et mye vagere skille mellom hva som er offentlig og privat. Derfor kan det være nyttig å ta en ekstra kikk på personverninnstillingene før man legger ut alt for mye.

privacy.jpg
Hvem er informasjonen du legger på internett tilgjengelig for?

Det er mye som har forandret seg siden mine dager da jeg chattet på mirc. I dag er mange sosiale medier bygget opp rundt det å dele innhold, deriblant bilder og video. Og da kommer man inn på spørsmål rundt hvem som har eierskap til innholdet som deles.

Åndsverkslovens paragraf en sier at den som skaper et åndsverk har opphavsretten til denne. Forutsetningen for at noe skal være et ånsdsverk er et krav om orginalitet. Det er en egen paragraf for lyd og bilder, mens her har man ikke dette kravet om originalitet. Så all tekst og bilder som deles på nett har et vern. Dele-knappen på facebook oppfordrer jo oss til å dele. Men om man bruker denne så blir det alltid en lenke tilbake til det opprinnelige publiseringsstedet. Man har en kildehenvising. I det man googler opp et bilde, og bruker dette i en sammenheng, for å illustrere et poeng, og ikke lenker tilbake har man brutt åndsverksloven. Og det er det veldig mange som gjør, uten å tenke noe særlig over dette. Hvordan skal man da holde seg på riktig side av disse reglene? Er du i tvil om du kan bruke noe? Spør om lov. Og alltid, alltid husk kildehenvisning.

sources
Internett sier det, så da er det sånn

 

Disclaimer: Foruten kildene oppgitt er informasjon også hentet fra

Hannemyr, G., Liestøl, G., Lüders, M., & Rasmussen, T. (2015) Digitale medier : Teknologi, anvendelser, samfunn  3. utg. Oslo Universitetsforl. 978-82-15-02502-5

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s